Ortovox

I går var ännu en dag med toppenväder. Jag och Karin ägnade hela dagen åt att öva med vår lavinutrustning. Både praktiskt och teoretiskt. Fantastiskt nyttig och rolig träning, även om man förhoppningsvis och troligtvis Aldrig hamnar i en situation där man själv, eller någon annan, behöver bli uppgrävd ur en lavin!
I alla fall; vi for upp i backen, ut på sidorna för att öva transceiversökning, sondning och grävning. Man säger att man har ca: 15 min på sig att gräva upp någon som hamnat under en lavin. Det kanske låter som lång tid men innan man hunnit få upp sin egen sökare, bytt till Search-mode, lokaliserat personen och grävt upp den har minuterna hunnit ticka på. Dessutom vill jag inte ens tänka på hur stressad man måste känna sig!
Karins italienska pojkvän jobbar som Pistör (kallas det så? - livräddare i backen), så vi lyckades engagera hela pistörteamet i Champoluc i vår övning, och i slutet av dagen avancerade vi till att leta upp Två gömda sändare. Kruxet är att få sin sökare att leta efter nya signaler efter att ha "hittat" den första. Utan att ha erfarenhet av sändare innan så känner jag mig nöjd med min! den har en funktion som gör att man han markera att man hittat den första personen och sedan börja söka efter nr 2, 3 osv.

Trötta och nöjda firade vi med Tryffel-pasta hemma hos Karin och Patric och sen kortspel på Hotell Castor.
Sovmorgon idag, pjuh!
allt fint under solen förutom stor brist på älskad pojkvän!
puss out!
är det förresten någon som vet hur man delar upp inläggen i Stycken på blogg.se? jag fattar inte! ber om ursäkt för att allt står i en enda klump nu.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0